Idag den 21 december har vi i gruppen samlat på oss mer ämnestoff om storyline och hållbar utveckling samt kommit fram till vad vi ska skapa och vad vi vill förmedla till barngruppen. Vi pedagoger har skrivit en början på berättelsen samt skrivit nyckelfrågor till.
Pedagogerna började läsa en berättelse.
Det var en gång ett troll som var på sin vanliga tur i skogen för att se till att alla vänner hade det bra. Plötsligt hörde han någon ropa.
Det var en gång ett troll som var på sin vanliga tur i skogen för att se till att alla vänner hade det bra. Plötsligt hörde han någon ropa.
- hallå , hallå ! HJÄÄÄLP!
Ljudet kom från en sten. Trollet kliade sig i huvudet och sa:
-hmm, underligt kan en sten prata?
-NEEJ! Bakom stenen! Hjälp!!
Bakom stenen låg en konservburk.
- Snälla du, hjälp mig.
- Hjälpa dig med vaddå?
Nyckelfrågor till barnen:
Hur föreställer ni er att trollet ser ut?
Hur föreställer ni er att skogen ser ut?
Hur föreställer ni er konservburken ser ut?
Vad tycker ni att trollet ska heta?
Vad tycker ni att konservburken?
Varför behöver konservburken hjälp?
Hur föreställer ni er konservburken ser ut?
Vad tycker ni att trollet ska heta?
Vad tycker ni att konservburken?
Varför behöver konservburken hjälp?
Barnen delas in i grupper med en pedagog och diskuterar kring nyckelfrågorna, pedagogen antecknar barnens diskussioner. Utifrån barnens diskussion hur trollet/konserven/skogen ser ut får sedan börja att skapa. Under skapandet fortskrider barnens berättelse som pedagogen dokumenterar och skriver ner till löpande text.
Barnen får sedan på ett demokratiskt sätt rösta på olika namn som de vill att karaktärerna ska heta. De enas om två namn att rösta emellan "Skruffe" och "Daniel". Pedagogerna förbereder en låda och beslyser demokrati. Barnen får i tur och ordning lägga en flurtkula i lådan och flurtkulorna ska representera barnens röster. Genom att rösta i förskolan bidrar det till en social hållbar utveckling då de på ett demokratiskt sätt får komma överens.
På lådan finns namnförslagen i skrift men även i form av qr-kod för de barn som ännu inte har läs-och skrivförståelse. Genom att scanna qr-koden med en ipad spelas ett ljudklipp upp med namnförslaget. Vi använder oss av appen croak.it! och qr-reader.
Barnen får sedan på ett demokratiskt sätt rösta på olika namn som de vill att karaktärerna ska heta. De enas om två namn att rösta emellan "Skruffe" och "Daniel". Pedagogerna förbereder en låda och beslyser demokrati. Barnen får i tur och ordning lägga en flurtkula i lådan och flurtkulorna ska representera barnens röster. Genom att rösta i förskolan bidrar det till en social hållbar utveckling då de på ett demokratiskt sätt får komma överens.
På lådan finns namnförslagen i skrift men även i form av qr-kod för de barn som ännu inte har läs-och skrivförståelse. Genom att scanna qr-koden med en ipad spelas ett ljudklipp upp med namnförslaget. Vi använder oss av appen croak.it! och qr-reader.
Berättelsen som uppstod från nyckelfrågorna :
Det var ett stort läskigt troll som var stenhård han hade ögon stora som tallrikar och rött hår. Trollet levde djupt in i den mörka skogen. Djupt inne i skogen fanns en stor sten som trollet hittade en dag. Trollet hörde något som pep och gick närmare stenen, bakom stenen var det en konservburk som ropade på hjälp. Konservburken satt fast under stenen! Stackars den. Trollet försökte med sina starka muskler att lyfta bort stenen och tillslut gick det. Tack så mycket trollet, kan du hjälpa mig att hitta min mamma och pappa?
Det var ett stort läskigt troll som var stenhård han hade ögon stora som tallrikar och rött hår. Trollet levde djupt in i den mörka skogen. Djupt inne i skogen fanns en stor sten som trollet hittade en dag. Trollet hörde något som pep och gick närmare stenen, bakom stenen var det en konservburk som ropade på hjälp. Konservburken satt fast under stenen! Stackars den. Trollet försökte med sina starka muskler att lyfta bort stenen och tillslut gick det. Tack så mycket trollet, kan du hjälpa mig att hitta min mamma och pappa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar