Min individuella redovisning gällande storyline
Presentation:
Hej
jag heter Michelle Mc Cullough Nylén och jag läser till förskollärare på
Högskolan Väst. Jag bor i ett hus en bit utanför Lysekil ute på landet,
tillsammans med min sambo och våra två katter. På fritiden gillar jag att baka,
laga mat och umgås med vänner.
Mitt
lärande av storyline och hur det har utvecklats:
Första
gången som jag hördes talas om Storyline var i kursen som handlade om estetik,
lek och lärande. Innan dess hade jag aldrig hört talas om arbetssättet, vilket
gjorde det extra intressant att nu få chansen att pröva det i praktiken. Mitt
lärande har därför utvecklats både teoretiskt men även praktiskt. Innan jag
praktiserade detta arbetssätt, trodde jag inte att man kunde låta yngre barn
prova på detta. Efter arbetet med storyline har jag fått nya kunskaper om hur
man kan använda arbetssättet i förskolans tidiga åldrar. För precis som lpfö 98
(2010) tar upp ska barn "- stimuleras och utmanas i sitt intresse för
naturvetenskap och teknik, ". (s11)
Min
första tanke var att storyline var ett stort arbete som krävde mycket jobb, men
efter att man har satt sig ner och läst på, fick jag en helt annat uppfattning om
vad som gäller för storylines arbetssätt. Det fick mig att tänka på att man ska
se till möjligheterna och inte till hindren, eftersom detta är en hjälp för oss
pedagoger i att starta ett arbete. Arbetssättet handlar om att skapa ett
fungerande samarbete mellan lärare och barn, där läraren lägger upp planeringen
och barnen kommer med tankar och idéer. Detta är även något som S, Bell och S,
Harkness tar upp i ett introduktions formulär där de beskriver hur man arbetar
med storyline och bakgrunden till detta arbetssätt.
Det
jag har lär mig om storyline är hur man bygger upp en bra struktur som man
sedan ska överlämnar till barnen. Därefter är det barnen som bearbetar
berättelsen och för den vidare med hjälp
av de nyckelfrågor jag som pedagog ställer. Det är även något som Falkenberg
och Håkosson (2004) tar upp när de beskriver hur man som pedagog kan bygga upp en
struktur kring storylinearbetet och hur man kan gå tillväga med nyckelfrågorna.
Det här är något jag tidigare inte har sett, därför fick jag bilda mig en egen uppfattning
som visade sig vara positiv när det kom till nyckelfrågor. Detta var väldigt
bra för att föra barnens tankar och idéer framåt och det var spännande att låta
barnen bestämma innehållet medan vi vuxna höll i strukturen. För precis som
Falkenberg och Håkosson (2004) menar, är det pedagogen som har kontrollen över
lärtillfällena och pedagogerna är de som skapar en start på arbetet genom att
börja skriva ner berättelsens start.
Barnens
lärande kring storyline arbetet:
När
det kommer till barnens lärande ges de möjligheter att få lov att vara kreativa
både praktiskt och teoretiskt. Barnen får utveckla sin fantasi och sina
kunskaper inom de olika ämnena. Sedan skapas detta på ett roligt och lekfullt
sätt. Barnen på förskolan ska få känna att de är delaktiga och har ett stort inflytande
i storylinearbetet, eftersom det är baserat på barnens egna tankar och idéer. Björklund
(2014) tar upp vikten av att barn känner sig delaktig och att deras ideér samt
tankar tas på allvar.
Det
är barnen som skapar karaktärerna, platsen och tiden utifrån de ramar jag som
pedagog sätter. Storyline går ut på att kombinera lärande med verkliga
händelser, upplevelser eller fysiska objekt som de kan relatera till. För
precis som
S, Bell menar i en intervju som
utfördes av E, Håkonsson behöver barn kunna relatera till saker som de tidigare
har erfarenhet av, för att kunna skapa en storyline på ett kreativt och
lekfullt sätt. Med hjälp av deras egen fantasi och tidigare förkunskaper, kan
barnen därefter skapa platsen, tiden och
karaktärerna utefter pedagogernas introduktion av arbetet. På detta sätt
känner barnen förhoppningsvis att de är delaktiga i processen, samtidigt som de
får inflytande i arbetets gång.
Referenslista:
Björklund, Sanne
(2014). Lärande för hållbar utveckling: i
förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.
Falkenberg, C.
& Håkansson, E. (2004). Storylineboken:
Handbok för lärare. Stockholm: Runa förlag.
Skolverket.
(2010). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (Rev. Uppl.). Stockholm: Skolverket.
Internetlänkar:
Bell, S & Harkness, S (2014)
http://rsgs.org/wp-content/uploads/2014/12/Download-3.1.3a-An-Introduction-to-Storyline.pdf
Videoklipp:
S, Bell
http://storyline.se/om-storyline/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar