tisdag 12 januari 2016

Min individuella redovisning gällande storyline
Presentation:
Hej jag heter Michelle Mc Cullough Nylén och jag läser till förskollärare på Högskolan Väst. Jag bor i ett hus en bit utanför Lysekil ute på landet, tillsammans med min sambo och våra två katter. På fritiden gillar jag att baka, laga mat och umgås med vänner.

Mitt lärande av storyline och hur det har utvecklats:
Första gången som jag hördes talas om Storyline var i kursen som handlade om estetik, lek och lärande. Innan dess hade jag aldrig hört talas om arbetssättet, vilket gjorde det extra intressant att nu få chansen att pröva det i praktiken. Mitt lärande har därför utvecklats både teoretiskt men även praktiskt. Innan jag praktiserade detta arbetssätt, trodde jag inte att man kunde låta yngre barn prova på detta. Efter arbetet med storyline har jag fått nya kunskaper om hur man kan använda arbetssättet i förskolans tidiga åldrar. För precis som lpfö 98 (2010) tar upp ska barn "- stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik, ". (s11)
Min första tanke var att storyline var ett stort arbete som krävde mycket jobb, men efter att man har satt sig ner och läst på, fick jag en helt annat uppfattning om vad som gäller för storylines arbetssätt. Det fick mig att tänka på att man ska se till möjligheterna och inte till hindren, eftersom detta är en hjälp för oss pedagoger i att starta ett arbete. Arbetssättet handlar om att skapa ett fungerande samarbete mellan lärare och barn, där läraren lägger upp planeringen och barnen kommer med tankar och idéer. Detta är även något som S, Bell och S, Harkness tar upp i ett introduktions formulär där de beskriver hur man arbetar med storyline och bakgrunden till detta arbetssätt.
Det jag har lär mig om storyline är hur man bygger upp en bra struktur som man sedan ska överlämnar till barnen. Därefter är det barnen som bearbetar berättelsen och för den vidare  med hjälp av de nyckelfrågor jag som pedagog ställer. Det är även något som Falkenberg och Håkosson (2004) tar upp när de beskriver hur man som pedagog kan bygga upp en struktur kring storylinearbetet och hur man kan gå tillväga med nyckelfrågorna. Det här är något jag tidigare inte har sett, därför fick jag bilda mig en egen uppfattning som visade sig vara positiv när det kom till nyckelfrågor. Detta var väldigt bra för att föra barnens tankar och idéer framåt och det var spännande att låta barnen bestämma innehållet medan vi vuxna höll i strukturen. För precis som Falkenberg och Håkosson (2004) menar, är det pedagogen som har kontrollen över lärtillfällena och pedagogerna är de som skapar en start på arbetet genom att börja skriva ner berättelsens start.

Barnens lärande kring storyline arbetet:
När det kommer till barnens lärande ges de möjligheter att få lov att vara kreativa både praktiskt och teoretiskt. Barnen får utveckla sin fantasi och sina kunskaper inom de olika ämnena. Sedan skapas detta på ett roligt och lekfullt sätt. Barnen på förskolan ska få känna att de är delaktiga och har ett stort inflytande i storylinearbetet, eftersom det är baserat på barnens egna tankar och idéer. Björklund (2014) tar upp vikten av att barn känner sig delaktig och att deras ideér samt tankar tas på allvar.
Det är barnen som skapar karaktärerna, platsen och tiden utifrån de ramar jag som pedagog sätter. Storyline går ut på att kombinera lärande med verkliga händelser, upplevelser eller fysiska objekt som de kan relatera till. För precis som S, Bell menar i en intervju som utfördes av E, Håkonsson behöver barn kunna relatera till saker som de tidigare har erfarenhet av, för att kunna skapa en storyline på ett kreativt och lekfullt sätt. Med hjälp av deras egen fantasi och tidigare förkunskaper, kan barnen därefter skapa platsen, tiden och  karaktärerna utefter pedagogernas introduktion av arbetet. På detta sätt känner barnen förhoppningsvis att de är delaktiga i processen, samtidigt som de får inflytande i arbetets gång.

Referenslista:

Björklund, Sanne (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.

Falkenberg, C. & Håkansson, E. (2004). Storylineboken: Handbok för lärare. Stockholm: Runa förlag.

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (Rev. Uppl.). Stockholm: Skolverket.

Internetlänkar:

Bell, S & Harkness, S (2014)
http://rsgs.org/wp-content/uploads/2014/12/Download-3.1.3a-An-Introduction-to-Storyline.pdf

Videoklipp:

S, Bell
http://storyline.se/om-storyline/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar