Presentation
Jag heter
Rebeca Lätt läser till förskollärare på Högskolan Väst i Trollhättan. Jag bor i
Uddevalla tillsammans med min Sambo och vår son på 1 år. På min fritid umgås jag med min familj och
mina vänner.
Reflektion
Jag har innan denna
kursen inte stött på arbetssättet storyline och för mig var det ett nytt men
spännande sätt att arbeta på. På detta arbetssätt får barnen inflytande i
verksamheten genom att få skapa miljö, karaktärer och handling i en historia. I
arbetet med storyline arbetar man demokratiskt, alla ska få en chans att
uttrycka sin åsikt och pedagogen finns där ifall barnen behöver denna.
För att barnen ska få handlingskompetens och kunskap till att bli en
samhällsmedborgare krävs det att pedagogerna är lyhörda och att vi ger barnen
möjligheter till dessa lär tillfällen (Engdahl, Karlsson, Hellman & Ärlemalm-Hagsér, 2012). Genom
att arbeta med storyline och nyckelfrågor ger vi barnen möjlighet till dessa lär tillfällen
Att arbeta på
detta sätt kan få dem att känna att de faktiskt har inflytande i förskolan och
att deras åsikt/röst är betydelsefull. Det är viktigt att vi prövar olika
hypoteser och inte väljer ut de som vi pedagoger i förväg bestämt. Björklund (2014)
menar att det är viktigt att ta barnens åsikter på allvar så de känner att de
blir hörda annars tenderar de att bli tysta om ingen ändå lyssnar. Därför anser
jag att storyline är ett bra arbetssätt där barnen får mycket inflytande.
Pedagogen finns alltid med och ser till att barnen håller sig inom ämnet,
därför är nyckelfrågorna ett bra stöd. I arbetet med storyline ansåg jag att
det var svårt att i förväg komma på nyckelfrågor och en hel storyline innan man
introducerar den för en barngrupp. I och med att vi inte under kursen arbetat
med en barngrupp har det varit svårt att komma på nyckelfrågor kring en
historia, detta är nog något som man anammar när man väl börjar arbeta med
detta förhållningssätt i verksamheten.
Vår storyline
har handlat om återvinning. Vi låter hela tiden barnen veta att man inte ska
skräpa ner och att man ska återvinna och genom en storyline kan vi konkret visa
barnen varför vi gör som vi gör och de kan då få en ökad förståelse. Engdahl
m.fl. (2012) menar att barnen har en viktig roll i arbetet till en hållbar
utveckling. Genom deras kunskap kring en hållbar livsstil kan de föra vidare
denna kunskap till sina familjer som bidrar till en ökad förståelse av
allmänheten. I arbetet med storyline skapar man ett engagemang hos barnen som
får dem att bli drivande att söka mer kunskap. Därför är det viktigt att
pedagogerna samlar på sig kunskap om de olika ämnena som man arbetar med för
att kunna förmedla det på ett bra sätt till barnen. Ett exempel på detta är klimatfrågan som oftast är en
värderingsdriven fråga och de som inte bryr som om miljön gör heller inget åt
den. Genom att i förskolan lär barnen om klimatet och utvecklingen som sker
just nu kan vi i framtiden få fler personer att vara drivande i miljöfrågan och
på så sätt kan vi ta bättre hand om vår värld och arbeta för ett socialt,
ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle.
Eget lärande
Efter denna kursen har jag börjat tänka mer på mitt ekologisk
fotavtryck på planeten. Hållbar utveckling är ett intressant ämne som jag
längtar efter att förmedla till barnen. Som jag tidigare nämnt är det till en
fördel när pedagogen är driven i ett ämne när man ska förmedla det vidare. Jag
ser framemot att arbeta med storyline och hållbar utveckling.
Referenser
Referenser
Björklund, Sanne (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund:
Studentlitteratur.
Engdahl, Ingrid, Karlsson, Bibi, Hellman. Anette. & Ärlemalm-Hagsér, Eva (2012).
Lärande för hållbar utveckling -är det något för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s
projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken.[Elektronisk]. Tillgänglig:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar