måndag 11 januari 2016

Reflektion

Presentation
Jag heter Rebeca Lätt läser till förskollärare på Högskolan Väst i Trollhättan. Jag bor i Uddevalla tillsammans med min Sambo och vår son på 1 år.  På min fritid umgås jag med min familj och mina vänner.

Reflektion
Jag har innan denna kursen inte stött på arbetssättet storyline och för mig var det ett nytt men spännande sätt att arbeta på. På detta arbetssätt får barnen inflytande i verksamheten genom att få skapa miljö, karaktärer och handling i en historia. I arbetet med storyline arbetar man demokratiskt, alla ska få en chans att uttrycka sin åsikt och pedagogen finns där ifall barnen behöver denna.
För att barnen ska få handlingskompetens och kunskap till att bli en samhällsmedborgare krävs det att pedagogerna är lyhörda och att vi ger barnen möjligheter till dessa lär tillfällen (Engdahl, Karlsson,  Hellman & Ärlemalm-Hagsér, 2012). Genom att arbeta med storyline och nyckelfrågor ger vi barnen möjlighet till dessa lär tillfällen
Att arbeta på detta sätt kan få dem att känna att de faktiskt har inflytande i förskolan och att deras åsikt/röst är betydelsefull. Det är viktigt att vi prövar olika hypoteser och inte väljer ut de som vi pedagoger i förväg bestämt. Björklund (2014) menar att det är viktigt att ta barnens åsikter på allvar så de känner att de blir hörda annars tenderar de att bli tysta om ingen ändå lyssnar. Därför anser jag att storyline är ett bra arbetssätt där barnen får mycket inflytande. Pedagogen finns alltid med och ser till att barnen håller sig inom ämnet, därför är nyckelfrågorna ett bra stöd. I arbetet med storyline ansåg jag att det var svårt att i förväg komma på nyckelfrågor och en hel storyline innan man introducerar den för en barngrupp. I och med att vi inte under kursen arbetat med en barngrupp har det varit svårt att komma på nyckelfrågor kring en historia, detta är nog något som man anammar när man väl börjar arbeta med detta förhållningssätt i verksamheten.
Vår storyline har handlat om återvinning. Vi låter hela tiden barnen veta att man inte ska skräpa ner och att man ska återvinna och genom en storyline kan vi konkret visa barnen varför vi gör som vi gör och de kan då få en ökad förståelse. Engdahl m.fl. (2012) menar att barnen har en viktig roll i arbetet till en hållbar utveckling. Genom deras kunskap kring en hållbar livsstil kan de föra vidare denna kunskap till sina familjer som bidrar till en ökad förståelse av allmänheten. I arbetet med storyline skapar man ett engagemang hos barnen som får dem att bli drivande att söka mer kunskap. Därför är det viktigt att pedagogerna samlar på sig kunskap om de olika ämnena som man arbetar med för att kunna förmedla det på ett bra sätt till barnen. Ett exempel på detta är klimatfrågan som oftast är en värderingsdriven fråga och de som inte bryr som om miljön gör heller inget åt den. Genom att i förskolan lär barnen om klimatet och utvecklingen som sker just nu kan vi i framtiden få fler personer att vara drivande i miljöfrågan och på så sätt kan vi ta bättre hand om vår värld och arbeta för ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle.

Eget lärande

Efter denna kursen har jag börjat tänka mer på mitt ekologisk fotavtryck på planeten. Hållbar utveckling är ett intressant ämne som jag längtar efter att förmedla till barnen. Som jag tidigare nämnt är det till en fördel när pedagogen är driven i ett ämne när man ska förmedla det vidare. Jag ser framemot att arbeta med storyline och hållbar utveckling.

Referenser
Björklund, Sanne (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund:
Studentlitteratur.
 
Engdahl, Ingrid, Karlsson, Bibi, Hellman. Anette. & Ärlemalm-Hagsér, Eva (2012).
Lärande för hållbar utveckling -är det något för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s
projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken.[Elektronisk]. Tillgänglig:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar